Jump to content
Martin

Köpa stativ - tips?

Recommended Posts

Funderar mer och mer på ett bättre stativ än det rangliga Anderssonstativ jag har för två hundralappar eller vad det nu kostade.

Tar gärna del av vilka stativ ni har och vad som är bra och dåligt med dem. Vill såklart inte ha ett allt för tungt om man skall kånka runt på det samtidigt som det såklart skall vara tillräckligt tungt för att vara stabilt. Såklart i viss mån, måste inte stå helt stilla i storm :)

Även vilka stativhuvuden ni har till.

Jag tänker mig i första hand ett stativ för landskapsfotografering men bra om det är flexibelt nog att klara macro och även ett tyngre tele.

Tips och tricks, vad rekommenderas och vad rekommenderas inte?

Hmmm... Jag köpte ett Sunpack (Infoga 4 fyrsiffrig modellbeteckning här) På Fryes i Las Vegas (Tror jag) För ett par år sedan. Minns inte vad det kostade men det var inget rövarpris i alla fall. Stativet är både lätt och stadigt och enda nackdelen är väl att man inte kan vända mittpinnen uppochner. Tyvärr har jag inte sett det i Sverige.

Det blev en kulled också från fotots Mecka, B&H i NY.  Den finns i Sverige. Benro B2

Jag har ett Cullman magnesit 528 och kulleden är en Cullman magnesit MB4 en kombo som jag är nöjd med och har fungerat bra.

Det enda jag inte gillade var Cullmans snabbfäste så det är utbytt mot Manfrottos dito istället.

Nu är detta inte någon lättviktare direkt men det finns en kolfibervariant också fast då blir prislappen en helt annan också

Jag har ett Dörr A4 som tyvärr inte säljs längre. Det är både billigt och bra. När det har gjort sitt så ligger Sirui och Benro bra till i prisklassen 1500 - 2000:-

Huvudet lär väl också bli något av ovan nämnda tillverkare men här ligger även Cullman bra till i mina ögon.

Jag har Manfrotto, både stativ och kulled. Jag är inne på mitt andra då mitt gamla gick sönder. En fjäder inne i ena benet har lossat eller gått av. Flitigt använd... Det funkar fortfarande, men har ingen spärr när man fäller ut det. Jag gillar Manfrotto! Det väger så klart en del då det inte är kolfiber, stativet 2,1 kg och huvudet 0,65 kg. Det jag gillar med detta stativet är att det finns 3 sektioner att fälla ut på varje ben, samt att det finns en mittpelare som går att vinkla i 90º (finns även på mitt gamla i 055-serien). Mitt gamla hade bara två sektioner. Även mitt enben är Manfrotto.

Stativ Manfrotto MT190XPRO04

Kulled Manfrotto 468MGRC2

När jag fotar macro lågt ner mot marken har jag slutat använda stativ. Tycker det är väldigt bökigt. Vill jag ha stativ och komma upp ett par dm från marken så använder jag ett Gorillapod (kopia) som jag köpte billigt på ebay. Funkar ypperligt till denna typ av fotografering. Ofta stöder jag bara kameran mot marken eller något annat om blomman eller insekten är på marken. En bönpåse funkar också bra till detta. Det har jag en egen sydd. Har nu en ny idé på annan smartare bönpåse som går att vika/rulla ihop. Man syr helt enkelt sektioner och fyller varje sektion med plastkulor :)

Jag har ett Benro stativ av den lite stabilare varianten samt ett Benro Gimbal huvud, denna kombinationen använder jag till mitt 300mm. Samt ett enbent Benro med ett vinkelhuvud från sunway. Alla dessa har jag valt för att de tåler en bra belastning ca 12kg eller mer

Jag har också ett gammalt Gitzo med en Gitzo kulled för landskap mm som är från den tiden jag fotade analogt.

Jag har testat med lågpris stativ av dålig kvalitet och vid ett tillfälle lossnade hela kulleden med fäste och allt från röret i stativet och kameran med objektiv föll i marken min telekonverter blev skrot, så bättre att satsa på riktiga grejor.

Kolla även in tester t.ex. denna http://www.kamerabild.se/tester/vrig-utrustning/hitta-r-tt-stativ-f-r-sommarens-foto-ventyr

http://www.benrosverige.se/sv/tripod-aluminium/a2590t-tidigare-a-258m8.html

http://www.benrosverige.se/sv/gimbal-headstelehuvud/benro-gh-2c.html

http://www.benrosverige.se/sv/enbenstativ/benro-c49t.html

http://www.benrosverige.se/sv/monopodleder/sunwayfoto-dt-01d50.html

Man ska passa sig för att köpa alltför billigt. Det är oftast inte stadigt nog, och i värsta fall går det som för Odie!

Jag köpte ett Sirui kolfiberstativ, kostar en del, men grymt stabilt och lätt. Dessutom kan man med några enkla handgrepp gör om det till enbenstativ.

Jag köpte ett Sirui kolfiberstativ, kostar en del, men grymt stabilt och lätt. Dessutom kan man med några enkla handgrepp gör om det till enbenstativ.

Vad har det för modellbetäckning??

Går det plocka av den korta delen på mittpelaren och därmed köra med den långa och korta pelaren var för sig??

Jag kollade på ett Sirui på MM för någon vecka sedan och blev inte impad över skarven i mittpelaren, därav min undran.

Vad har det för modellbetäckning??

Går det plocka av den korta delen på mittpelaren och därmed köra med den långa och korta pelaren var för sig??

Jag kollade på ett Sirui på MM för någon vecka sedan och blev inte impad över skarven i mittpelaren, därav min undran.

Sirui Stativ M-3203X kolfiber, heter det och kostar precis under 4000:- http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006981634/sirui/stativ-m-3203x-kolfiber

Mittstolpen går att dela och använda var för sig, och skarven är absolut inte något problem om man nu vill ha lång mittstolpe.

Skall lägga till att om man använder enbart den långa delen går det inte att skruva på kroken längst ner till hänga en tyngd i av någon konstig anledning, men om man väljer att använda bara den korta finns det en separat krok att skruva på för att hänga tyngd i.

Sirui Stativ M-3203X kolfiber, heter det och kostar precis under 4000:- http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006981634/sirui/stativ-m-3203x-kolfiber

Mittstolpen går att dela och använda var för sig, och skarven är absolut inte något problem om man nu vill ha lång mittstolpe.

Skall lägga till att om man använder enbart den långa delen går det inte att skruva på kroken längst ner till hänga en tyngd i av någon konstig anledning, men om man väljer att använda bara den korta finns det en separat krok att skruva på för att hänga tyngd i.

Okej, vad bra att dom går att använda var för sig. Dock är det synd att kroken inte går att använda om man bara vill använda den långa delen. Och pga att skarven som inte imponerade när jag bände i mittstången (den glipade) så var väl tanken att isf använda dom var för sig.

Men då det inte är någon ko på isen och mitt nuvarande stativ inte har dött ännu så tar jag det lugnt med nyinvesteringarna. Det är dock inte fel att undersöka marknaden lite då och då :)

Okej, vad bra att dom går att använda var för sig. Dock är det synd att kroken inte går att använda om man bara vill använda den långa delen. Och pga att skarven som inte imponerade när jag bände i mittstången (den glipade) så var väl tanken att isf använda dom var för sig.

Men då det inte är någon ko på isen och mitt nuvarande stativ inte har dött ännu så tar jag det lugnt med nyinvesteringarna. Det är dock inte fel att undersöka marknaden lite då och då :)

Lite konstigt med kroken tycker jag också, men jag kör med båda delarna i mittstången. Jag har aldrig märkt att det glipar, men det gäller ju att man skruvar åt centrumstången ordentligt. Jag använder Gimbal PH-20 huvudet och det är jättebra kombination för både tubkikare och foto. Saknar inte det klassiska handtaget som man alltid haft på videohuvuden till tubkikaren, funkar utmärkt att hålla i själva kikaren. 

Jag använder stativ nästan uteslutande till exponeringar med långa tider. Det är därför jag är skeptisk till bla skarvar och onödigt många benskektioner som ökar risken för vibrationer.

Tack för alla era tips: Ja, man får ju vad man betalar för och i mitt fall köpte jag ett för att se om jag överhuvudtaget skulle ha nytta av det. Det hade jag ju inte eftersom att det inte är bra... men jag har insett att jag nog gärna har ett bra stativ. Det är ju snart dags att fylla år så får väl inventera vad som kan tänkas vara på gång om det finns en slant över att investera i kameragrejor :)

Jag har fönstershoppat ett bra tag nu på stativ och jag faller hela tiden tillbaka till Sirui. Har hittat 2 modeller som ligger bra till hos mig. Det är det du har som heter 3203x och ett som heter 3204x.

Det som skiljer dom åt är antalet bensektioner. 3203 har 3 sektioner och 3204 har fyra. Har kommit på att sista siffran i modellbeteckningen står för antalet sektioner.

Jag gillar att 3203 har en bensektion mindre då det försvinner en skarv. Och jag antar att den nedersta bensektionen är grövre än den på 3204:an då den har ännu en sektion som kan skjutas ut.  Det orkar även med 2 kilo extra belastning.

Nackdelen är att det inte är lika kort ihopfällt. Där blir 3204 8 cm kortare. Fast det kan man kanske bortse ifrån. Mitt nuvarande stativ är 61cm ihopfält och det funkar hur bra som helst.

Vet inte hur jag ska göra då 3203 gissningsvis är en modell som är på väg att ersättas och ersättaren blir antagligen ännu dyrare.

Det är dock ingen ko på isen, jag får ruva lite till på detta :)

För några dagar sedan slog jag till med ett nytt stativ. Till slut föll valet på ett Sirui M-3203X med Sirui kulled K-20X.

Köpet känns bra men jag har inte hunnit testa det ute i fält ännu.

post-882-0-65118800-1435322437_thumb.jpg

Tack Jens :)

Ja, det både ser och känns bra. Men det tog sin tid innan allt föll på plats inne i skallen, men det brukar det göra på mig innan jag ska köpa nåt. Om vi bortser från det senaste kamerahuset, det skulle jag bara ha :)

Fint stativ du köpt, tycker det liknar mitt  :thumbsup:  Hoppas du blir nöjd med ditt köp  :)

Hehe, Tack :)

Det blir jag säkert. Ska bara kolla lite bland dom medföljande nycklarna och broschyren innan jag skrider till verket och justerar mittpelaren :)

Hehe, Tack :)

Det blir jag säkert. Ska bara kolla lite bland dom medföljande nycklarna och broschyren innan jag skrider till verket och justerar mittpelaren :)

Ja det tycker jag du skall göra, tänkt om det fattas en insexnyckel  :D  :D

Ja det tycker jag du skall göra, tänkt om det fattas en insexnyckel  :D  :D

Haha, det har jag varit med om en gång och det vill jag inte uppleva en gång till :P  :D

Grattis till tillökningen :)

Tack :)