Jump to content
Rolf Hellman

Glad tjej med en annan bakgrund

Recommended Posts

Suttit och grejat lite med knepiga markeringar och bytt bakgrund i PS och nu redovisar jag resultatet här.

Dom två första är original bilderna och därefter en version i färg och en s/v.

Lägg märke till dom flyktiga hårstråna speciellt i tjejens högra sida.

1.

141021_15-40_DSC3158.jpg

2.

141023_15-12_DSC3257.jpg

3.

141021_15-40_DSC3158_1.jpg

4.

141021_15-40_DSC3158_2.jpg

Först och främst vilket underbart porträtt! Du är verkligen duktig på den genren (också)! Montaget blev ju också bra, även om det inte stämmer med ljuset så är det bra monterat. Mycket pill där med håret, men det fick du till på ett bra sätt :) S/v eller färg... båda är bra, kan inte välja!

Någon dag när jag får mycket tid över ska jag prova det här med friläggning. Det har jag aldrig sysslat med.

Tack och bock mina vänner.

Det är faktiskt inte så svårt och tidsödande, med hjälp av snabbvalsverktyget och förfina kant går det ganska lätt att göra markeringen, i detta fallet blev det en aning knepigare för bilden var tagen med f/2,8 så en del av håret var ganska oskarpt vilket gör det svårare att få till en riktigt noggrann markering. Ett tips till den som vill prova på är att se till att utgångsbilden har bra skärpedjup vilket gör det enklare både för dig och PS.

Jag är väl medveten om att ljuset i de båda bilderna inte stämmer höll på ganska länge med att försöka få färger och ljus rätt i de båda bilderna med olika blandningslägen, kanske för mycket skillnad i utgångsbilderna för porträttet är blandat med både lysrörs och dagsljus.

Får se när andan faller på skall jag göra ett nytt försök med att mixtra lite med vitbalansen och färgmättnaden i porträttbilden och se om det hjälper.

Snyggt klippt och klistrat :)

Den sv ser riktigt bra ut om man bortser från ljuset som redan påtalats och porträttet med tösens härliga utstrålning får full pott.