Jump to content
Mona

Egna fotoböcker

Recommended Posts

Boken från Photobox blev bra. Nöjd med kvaliteten.

Däremot tycker jag de har snålat på omslaget, ena hörnet var kantstött och hade de bara haft lite mer emballage hade det ju inte hänt tänker jag. De får ändå vara medvetna om att det är ett paket som kommer kastas runt lite i postgången.

Nu hade jag fått boken i princip gratis på ett erbjudande så jag nöjde mig med att klaga och få beskedet att "sådant kan hända men då får man reklamera det till posten". Hade jag betalt ordinarie pris hade jag nog inte nöjt mig så lätt, boken var en liten testbok kan man ju säga.

Och lärdomen blev: Bra kvalitet men lite sämre kundtjänst. Så vi får se var vi köper nästa bok.

Jag har väl till och från funderat på att göra en fotobok, främst med recept och tillhörande bilder. Har gjort det en gång för några år sedan, men där jag gjorde den på solentro.se så var programvaran lite jobbig att använda. Detta var i fotoböckernas barndom, så nu tror jag Solentro har utvecklats en hel del sen sist, men frågan är om ni har någon erfarenhet av egengjorda böcker? Har ni någon bra sajt att rekommendera?

Det låter som en rolig idé. Det hade varit roligt att se din färdiga bok så småningom.

Tyvärr jag har ingen hjälp att komma med i ditt sökande på lämpliga leverantörer....

Har inga större erfarenheter heller, har bara gjort två vanliga fotoböcker på fujidirekt, och med hjälp av deras programvara man laddar ner. Men jag vet inte om det skulle funka för detta ändamål, men jag blev rätt nöjd faktiskt.

Men det finns nog en uppsjö av olika varianter, både bättre och sämre och jag hoppas du hittar någon bra som passar. :)

Det låter som en rolig idé. Det hade varit roligt att se din färdiga bok så småningom.

Tyvärr jag har ingen hjälp att komma med i ditt sökande på lämpliga leverantörer....

Det är roligt att pilla med, men för mig är det en lång process innan det blir klart. Kanske blir det det aldrig...

Har inga större erfarenheter heller, har bara gjort två vanliga fotoböcker på fujidirekt, och med hjälp av deras programvara man laddar ner. Men jag vet inte om det skulle funka för detta ändamål, men jag blev rätt nöjd faktiskt.

Men det finns nog en uppsjö av olika varianter, både bättre och sämre och jag hoppas du hittar någon bra som passar. :)

Vi får hoppas jag hittar något, annars blir det Solentro igen!

Jag har tittat på detta http://www.japanphoto.se/ hade varit kul med lite natur bilder  :)

CEWE fotoböcker är fina, jag har bläddrat i dem hos Japanphoto för längesedan, dock vet jag inte om det går att skriva långa texter i deras program. Det är en nödvändighet. Berätta gärna om du laddar hem programmet och gör en egen bok :)

CEWE fotoböcker är fina, jag har bläddrat i dem hos Japanphoto för längesedan, dock vet jag inte om det går att skriva långa texter i deras program. Det är en nödvändighet. Berätta gärna om du laddar hem programmet och gör en egen bok :)

Jag laddade hem programmet igår och testade, det funkar som photoshop när det gäller text du skapar en textruta och skriver i den sen kan man justera storlek och text som man vill, om man kommer utanför gällande ramar/mallar så varnar programmet, det verkar mycket flexibelt det blev också bäst i test av Råd & Rön. :)

Jag har precis gjort en via Photobox. Väntar hem den i dagarna, får se hur den blir. Jag lade in korta texter på ett par ställen men jag kan inte se att det skulle varit ett problem att lägga in en egen text.

Jag valde en halvautomatiserad variant men det fanns möjlighet att göra den helt från grunden och välja var bilder osv skulle ligga.

Annars vet jag några som rekommenderat Blurb.com. Förvisso amerikansk sida och frakt därifrån men skall vara bra kvalitet.

Moderskeppet har en kurs i hur man gör fotoböcker via Lightroom, och där kan man välja att få den framkallad via Blurb, men även på annat sätt.

Länk till kursen (som har några inledande avsnitt gratis): http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/skapa-fotobocker-i-lightroom-4/

Att man kan göra fotoböcker i LR är ju superbra, bara det att det att som standard skickas den från USA. Nu såg jag iofs att att man kan få till det även från svenska leverantörer med klipp och klistra! Ska ta mig en titt på allvar i LR och se hur det funkar när tiden räcker till.