Jump to content
Sign in to follow this  
Mona

DPI

Recommended Posts

I vilken upplösning sparar ni era bilder som ska läggas upp på nätet? 72 dpi sägs ju räcka, men märker man någon skillnad om man sparar i t ex 240 dpi?

Det där är en hel vetenskap som jag inte är så väl bevandrad i. 72 dpi var max vad en webbläsare kunde visa tills helt nyligen, nu kan vissa visa betydligt mer. Jag bryr mig inte om att ändra dpi, det är intressant bara om du skall lämna för tryck. Det som är intressant är bildens storlek i pixlar.

Jag har heller aldrig brytt mig om dpi på webben, men tänkte nu att om man sparar i för hög dpi så kanske den skalas ner och mister kvalitét så som för stora bilder gör när forum skalar ner bilderna automatiskt.

Eftersom den blir något tyngre kan det ju vara idé att spara den i 72 dpi om man vill ladda upp den här. Ibland är det det lilla som skiljer :)

Jag ser nu att jag kan välja 120 dpi på min skärm. Gör det någon märkbar skillnad?
Du får väl ställa in och kolla. För att vara ärlig så tror jag att man kanske ser skillnad om bilden är högupplöst som i tex en raw bild som inte är komprimerad. Du får testa och låta oss veta.

Det är nog dpi inställningarna för texten du ändrar?Gör du ändringarna direkt med knapparna på skärmen eller under egenskaperna för bildskärmskortet under Windows?

Under egenskaper. I skärmprogrammet hittar jag inga dpi-val. Tror det stod att man kunde ändra texten också under en annan meny, men det var inte det jag valde. Att texten blev något större var bara positivt!