Jump to content
Sign in to follow this  
DesK

Ett litet önskemål

Recommended Posts

Vi som inte har fotat med manuella inställningar så länge, skulle ha stor glädje av något slags lathund över hur man ska tänka när man ställer in kameran. Hoppas att ni fattar vad jag menar.

Varför fota manuellt när automatiken i dagens moderna kameror prickar rätt i 98% av alla situationer, dessutom 1000 ggr snabbare än fotografen behöver för att ratta in alla inställningar?I de återstående 2% kompenserar man efter vad ens erfarenhet säger att man bör göra och får lyckat resultat där oxå, fotar man i raw får man alltid lyckat resultat oavset nästan hur bilden ser ut ur kameran... Nästan... ;)Jag kör nästan uteslutande med bländarförval och matrixmätning, spotmätning i bland i mycket svåra ljussituationer. Automatiken sviker aldrig och de ggr den gör det vet jag ofta det innan och kan kompensera eller slå om till spot

Jag brukar köra med bländarförval till 95%, alltså att ratten står på Av, då ställer den in tiden (Tv) automatiskt. Nån enstaka gång med slutarprioritet, alltså Tv, helt manuellt i vissa fall och ytterst sällan med P, som jag kallar panikläget om inget av de andra funkar. Helautomatiken har jag aldrig ens provat på den här kameran som jag fick i julas.

Jag kör nästan alltid på helt manuellt läge. Eftersom jag aldrig har lärt mej det här riktigt, så tänkte jag att det var lika bra att ta tjuren vid hornen från början. Sen har jag blivit kvar på det läget. Jag utgår alltid från vilka ljusförhållanden det är och ställer ISO efter det. Sen beror det på vilken effekt jag vill ha på bilden hur jag ställer bländare och slutartid. Som riktmärke har man alltid indikatorn för exponeringsnivå: -2..1..0..1..+2 där 0 är vad kameran tycker är bäst :)Vet faktiskt inte om det är "rätt eller fel" sätt att handskas med inställningarna på, men det fungerar för mej :)

Finns egentligen inget rätt eller fel, det är fotografen som bestämmer hur den färdiga bilden skall se ut och det som är rätt för fotografen får helt enkelt vara rätt för betraktaren också.

DeskJag fotar 99% med bländarförval, resten får kameran sköta. Ibland använder jag spotmätning men det händer inte så ofta. Plåtar i NEF (RAW) nästan alla bilder går sedan att få hyfsat bra, men jag misslyckas ibland, som porträttet av Chabo, där det fanns 3 starka olika färgtemperaturer det grejade jag inte i Nikons Capture NX2 (RAW framkallare) Säkert beroende på min okunnighet :(

Själv fotar jag alltid med manuella inställning då jag väldigt sällan fotografera i dagsljus. Med bländarförval får jag inte det ljus jag önskar ovsett om jag ljuskompenserar till pluss eller minus. Därmed kan jag även exprementera mer om jag vill.Det jag varmt kan rekomenderar dig är att lusläsa instuktionerna för manuella inställningar om och om igen. Lära dig de viktigaste funktionerna vad bländarval, slutartid/exponeringstid och ISO har gemensamt. Generellt kan man säga att digitala systemkameror strävar efter dagsljus. Om du använder dig av automatisk inställning när du fotograferar i dåligt ljus åker blixten upp med en väldig fart eller så blir slutartiden så lång att det blir rörelseoskärpa i bilden. Det som är så fantastiskt med digitalkameran är att man kan ”lura” den och det betyder att du får mer kontroll över kameran och får bättre bilder oavsett dagsljus med manuella inställningar. Tre goda ting.Det finns tre benämningar som är viktiga att komma ihåg.Bländare, slutartid/exponeringstid och ISO. Alla har en gemensam egenskap nämligen att reglera ljus. Bländare= hur stor öppningen är i objektivet som släpper in ljus till kameran. Slutartid/Exponeringstid = hur lång tid då kamerans slutare är öppen och släpper in ljus i kameran. ISO= är själva kamerans ljuskänslighet. Hoppas du blev lite klokare och det här med att fotografera med manuella inställningar är inte så svårt som man kan tro i början :)//MarieG

RolfJag ger ibland kritik på bilder, men jag brukar ofta lägga till att det är inte någon "lag" vad jag tycker. Jag har varit på utställningar av storheter, vissa av bilderna har inte gett mig någonting.Jag gör oftast bilder efter vad jag önskar att den skall se ut, sedan får den tas emot av betraktaren,som kanske tycker att bilden är skräp, det får jag tåla, för någon annan tycker den är ett "konstverk":)

Marie GJag vet inte vilken kamera du har, på mina Nikon går blixten att stänga av. Och kör jag med bländarförval och Auto ISO så reglerar kameran detta, inga problem. Det går inte att trollamed den mängd ljus som behövs för att det skall bli en bild, eller hur? Om jag manuellt höjerISO tjänar jag ingenting på, det kan kameran sköta, vill jag ha bilden mörkare/ljusare så finns kompensationen att ta till, rör sig för det mesta om + - 2 steg som mest. Sedan har du VB vitballansen, en mycket viktig faktor. Så jag förstår inte detta behov av att fotografera manuellt. :)

TinaDu tar ju underbara bilder med dina manuella inställningar. Trivs du med det så är det helt ok.Men det går snabbt med automatik, och den är oerhört träffsäker! Automatiken i dagenskameror är en under av elektronik, ta det senare påfundet att elektroniken känner igen 9 ansikten, eller att den bara exponerar om personen ler (om nu kameran är inställd på detta)och elektroniken kollar exp.värden/fokus i många moderna kameror 4000 gånger/sekund etc. :)

Jag tycker det är kul att hålla på med manuella inställningar, men av ren lathet har jag oftast bländarförval. Men visst ger manuella läget mer kreativa val där man själv får bestämma. Jag använder också dagligen exponeringskompensationen flitigt.

Grolle! Jag förstår vad du menar men jag håller inte med till hundra procent. Det går att trolla med ljuset :) Själv är jag betydligt snabbare med få till de manuella inställningarna och jag har full koll på ljuset som går in. Ska jag till exempel fotografera ett motiv som är helt svart så räcker inte ljuskompensation minus 2 till och motivet får ändå en gråton. Då måste jag göra en egen ljusmätning först. Dessutom frågade DesK om manuella inställningar och det var de tips och råd jag gav till henne :)

Marie GDet var inga fel i ditt svar. Jag tar svarta motiv med automatik. Jag låser exponeringen på någotsom är ljusare, och så komponerar jag om bilden och det svarta blir svart, då exponerar kameran efter det ljusare värdet. :)

Tack för alla svaren :laugh: Eftersom jag numera är glad ägare till ett stativ kan jag ju använda mig av längre slutatid. Jag har lusläst manualen, men där står mest om de olika förvalda inställningsmöjligheterna. Många av dem har jag testat och exempelvis inställningen för svagt ljus ger väldans hårda bilder, medan inställningen för inomhusbild ger ett bättre resultat. Därför tänkte jag att det kunde vara bra att få lite tips på om jag använder bländare si så är det bra att ha slutatid så och ISO så. :) Naturligtvis kommer jag att testa era olika förslag som ni redan har gett :)