Jump to content

Recommended Posts

Min dagens får bli denna, som inte är nåt mästerverk precis. Men jag ville damma av mitt gamla Helios-objektiv och testa det på min 6D, har tidigare bara använt den på min gamla cropkamera. Men ljuset var inget vidare, solen hade blivit för låg så vi hade bara skuggor nästan så jag pillade lite extra på spakarna i Ps i stället.:)

5b006a07dd1fc_IMG_4533rm.thumb.jpg.036c2f62a0d4a421229cea8e87cbb073.jpg

bra pillat ! :D  men fin bild faktiskt, lite hemlig vad gäller vad som är motivet.

jag tänkte på just detta häromkvällen, att fota det som är bredvid det självklara och ha fokuset på t ex gräset ist f blomman. precis som här :)  de korslagda stråna är ju mer motivet här än maskrosorna . liiite synd med det gula nånting i överkant, men men..

33 minutes ago, Jens Nilsson said:

Min dagens får bli denna, som inte är nåt mästerverk precis. Men jag ville damma av mitt gamla Helios-objektiv och testa det på min 6D, har tidigare bara använt den på min gamla cropkamera. Men ljuset var inget vidare, solen hade blivit för låg så vi hade bara skuggor nästan så jag pillade lite extra på spakarna i Ps i stället.:)

Snyggt! jag tycker du fick till det bra, :thumbsup:

2 timmar sedan, gerard ohman sade:

bra pillat ! :D  men fin bild faktiskt, lite hemlig vad gäller vad som är motivet.

jag tänkte på just detta häromkvällen, att fota det som är bredvid det självklara och ha fokuset på t ex gräset ist f blomman. precis som här :)  de korslagda stråna är ju mer motivet här än maskrosorna . liiite synd med det gula nånting i överkant, men men..

Bra reflektion. :thumbsup:

Vacker bild Jens.

1 timme sedan, Cope sade:

Snyggt fångat Himma:thumbsup:

Den ser dock lite skadeskjuten ut i stjärtpartiet :)

Han har nog varit med om en häftig luftstrid som han ska berätta många gånger om för sina barnbarn. :D

20 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Du får dina hem också!  :)

Fin fjäril, har inte sett många ännu! :(

Det gäller att erbjuda traktens finaste blommor så kommer dom. Som du ser så har jag en stor odling av den ganska ovanliga solgula blomman som kallas maskros. :D

On ‎2018‎-‎05‎-‎19 at 8:51 PM, Odie (Thomas) sade:

Snyggt! jag tycker du fick till det bra, :thumbsup:

Tack för det Thomas!:)

On ‎2018‎-‎05‎-‎19 at 10:57 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Bra reflektion. :thumbsup:

Vacker bild Jens.

Tack så mycket Ulf!:)

On ‎2018‎-‎05‎-‎19 at 8:42 PM, gerard ohman sade:

Tack för det Gerard! Ja lite hemligt kanske det är som du säger, men försökte faktiskt få maskrosorna skarpa. Men det är inte alltid så lätt att fokusera manuellt med stor bländaröppning, och nere på marken dessutom, små marginaler. Det lilla gula i ovankanten är förmodligen solsken i gräset längre bort, såg det inte riktigt vid redigeringen men är osäker på om jag hade kunnat trolla bort det med mina begränsade kunskaper...

22 timmar sedan, Fredrik H sade:

Helt suverän bild tycker jag.

Får nog hålla ögonen öppna efter ett Helios :thumbsup:

Tack så mycket Fredrik!:)

Ja det är klart du ska ha ett Helios, dom hittar man oftast väldigt billiga så man behöver inte må dåligt om det inte kommer till användning allt för ofta...

20 timmar sedan, Cope sade:

Jag tycker det är en skitfin bild Jens. Snyggt jobbat:wub:

Tackar och bugar Cope! :)

Och grattis på namnsdagen också...!:drapeausuede:

On 2018-05-19 at 8:16 PM, Jens Nilsson sade:

5b006a07dd1fc_IMG_4533rm.thumb.jpg.036c2f62a0d4a421229cea8e87cbb073.jpg

Jag tycker det är så roligt att du plockat fram gamla hederliga Helios! Tycker Gerard har en bra kommentar om att fota det som är bredvid. Här skulle det faktiskt kunna vara stråna som är huvudmotivet. De sticker iaf ut med sina korslagda ben! Bra bild Jens :)

On 2018-05-20 at 5:45 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fick finbesök vid stugan idag så jag var bara tvungen att låta målarpenseln vila lite medan jag förevigade makaonen.

5b0197ebe4fe0_Makaonfjril.thumb.jpg.316d506925d06bcadf5658ec75ca8fd4.jpg

Den där är inte varje dag man ser! Kul att du fick en bild, dessutom en bra bild! Det finns människor som blir helt saliga när dom ser en makaon! Förstår att du slängde penseln :D 

Jag har också en massa maskrosor här hemma, men inga makaoner. Däremot en dotter som gärna blåser ut de utblommade maskrosorna och en fru som tycker jag borde plocka mer maskrosor än med min kamera. Så nästa sommar kommer jag ha ännu fler maskrosor, så får vi väl se om makaorna kommer då ;):)

On ‎2018‎-‎05‎-‎20 at 5:45 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fick finbesök vid stugan idag så jag var bara tvungen att låta målarpenseln vila lite medan jag förevigade makaonen.

5b0197ebe4fe0_Makaonfjril.thumb.jpg.316d506925d06bcadf5658ec75ca8fd4.jpg

Hmm, missade denna vackra bild, snyggt fångat, superb skärpa på den fina "skadeskjutna" Makaonen!:thumbsup:

8 timmar sedan, Mona sade:

Jag tycker det är så roligt att du plockat fram gamla hederliga Helios! Tycker Gerard har en bra kommentar om att fota det som är bredvid. Här skulle det faktiskt kunna vara stråna som är huvudmotivet. De sticker iaf ut med sina korslagda ben! Bra bild Jens :)

Tack Mona! Ja Gerards tanke kanske man skulle spinna vidare på..!

Försökte mig på med lite fler bilder under helgen med Heliosen, men har inte hunnit lägga in dom i datorn än så vet inte om det blev nåt. Men ska försöka bättra mig med användandet av den!^_^