Jump to content
Sign in to follow this  
Mona

Spara för webb

Recommended Posts

Här kommer en bild som jag sparat på olika sätt för att kontrollera hur mycket som skiljer i kvalitet på webben. Bild nr1 är sparad på vanligt sätt med en kvalitet satt till 11 och maximum i PS. Normalt brukar jag välja 12, men för att komma ner till forumstorlek under 500kb på den här bilden så blev det 11. 11 eller 12 är strunt samma, någon märkbar skillnad på webben blir det inte.1. 364kb[attachment=3614]IMG_9784_Nsselfjril_2.jpg[/attachment]© 2012 By Mona Nilsson. All rights reserved.2. 112kb. Sparad för web, optimerad och kvalitet hög 60%.[attachment=3615]IMG_9784_Nsselfjril.jpg[/attachment]

Det är mindre djup och mer "utslätat" i web-bilden. Om man tittar på svärtan på fjärilen kom det fram mer detaljer, men om man tittar på blommorna blev dom lite mer slätstrukna.

Ja, iom att mycket information i bilden har försvunnit så kommer också det i dom mörka partierna fram. Jag sparar nästan aldrig för webb då färgerna inte blir rätt, men det är intressant att se skillnaden. Det finns ju tillfällen då man behöver göra filerna mindre om man ska skicka dem, och då får man ta förlusten som blir. Det finns ett sätt att ta fram exakt hur mycket som försvinner, jag återkommer till det!

Väldigt mycket information försvinner när man väljer at spara för webb, bla. bildens färgprofil vilken gör att webbläsaren får gissa sig till hur färgerna skall visas, dessutom komprimeras bilden hårt och det i sig förstör mycket. Att exif också plockas bort när man sparar för webb påverkar kanske inte bilden så mycket men är ju tråkigt för de som vill se lite fotograferingsdata.Själv sparar jag normalt sett mina jpg i kvalitet 8-11.

Om man tar en okomprimerad RAW bild och lägger en komprimerad bild ovanpå och väljer differens i blandningsalternativen i PS, och sen nivåer på det så får man fram hur mycket data som försvinner. I den övre bilden kan man se att all data finns kvar eftersom den är helt kolsvart. Den undre bildens färger representerar all förlorad data. Den är sparad för webb och i jpeg som ovan i bild 2. I detta exemplet fick jag göra en dump för att testet skulle kunna visas utan ytterligare komprimering till forumstorlek. För webbilder spelar det inte så stor roll att bilden är komprimerad, iaf inte om man väljer rätt hög kvalitet, men bilder sparade för webb lämpar sig absolut inte för tryck. [attachment=3619]Differens.jpg[/attachment]

Bilder sparade med "Spara för webb" lämpar sig egentligen inte alls för att visa ens på webben, inte som ett "seriöst" menat fotografi. Som ren dokumentär eller nyhetsbild, javisst men så fort den konstnärliga aspekten skall vägas in så går bilden bort. Spara som .jpg i hyfsat hög kvalitet är det enda som gäller om man frågar mig.

Nej du gör inte fel Cope. Men om du sparar i kvallitet 8-11 så får du en betydligt mindre fil utan synbar kvalitetsförsämring, testa och jämför.

Jäkla tur jag hade där. I värsta fall hade jag gjort fel i snart ett år :laugh: Jag ska testa men jag tror nog att jag kommer ligga kvar på högsta kvalitet. Det känns bäst i hjärtat :)

Jag spara alltid i 12 om det inte överskrider maxstorleken för den sajt där man ska ladda upp bilden. Ska jag inte ladda upp den alls så sparar jag i originalstorlek och jpeg om den är redigerad. Naturligtvis spar jag också RAW filen, men aldrig TIFF som jag tycker tar för stor plats.

Hej cervino, och hjärtligt välkommen till forumet :)Javisst blir det mindre djup och svagare färger när man tar bort stora delar av innehållet. Det jag tycker är intressant att kunna se är hur mycket som faktiskt försvinner i mitt sista exempel.

Spara för webb är något från den tid när man rekommenderade max 5kb stora bilder för annars kunde inte 486:orna hänga med med sina grafikkort som i bästa fall kunde visa 64k färger. Idag behövs inte det då de flesta har bredband och datorer som hur enkelt som helst visar max färger (16.7 miljoner).