Jump to content
Eddie Johannisson

Ny på forumet, säg hej i denna tråd!

Recommended Posts

Vet inte vad forumägaren tycker men ett sätt som kanske skulle locka mer folk att ansluta sig vore en kategori som heter Välkomen och presentation eller något liknande där vi kan skriva lite om oss själva. Ibland kan det vara lättare att komma med i ett forum speciellt för lite blygare människor om man kan presentera sig och bli välkomnad. Ungefär så här Welcome and IntroductionsDet fungerar på många andra forum så det kanske skulle fungera här.

Ja absolut. Vi löser detta med en klistrad tråd under forum. Vi som redan är med här kan ju börja med att presentera oss så inte den första nya medlemmen måste skriva första inlägget

Presentera dig om du vill. Vi andra skulle uppskatta det!Jag heter Rolf Lillfors och är en av stollarna bakom Xponerat. Jag fotar med Nikonutrustning och har så gjort sedan tidigt -80 tal. Har du funderingar, synpunkter eller frågor kring forumet eller dess administration tveka inte att skicka mig ett PM. Frågor är till för att besvaras och problem till för att lösas.Välkommen till Xponerat!

Jag heter Eddie Johannisson och har fotat sedan jag fick en Instamatic på 60-talet. Fotar produkt och reklambilder för jobbet men annars tycker jag om all sorts fotografi. Jag har använt många olika märken men för tillfället kör jag med Pentax systemet. Jag är lite av en samlare och har många riktigt gamla objektiv som jag använder. I mitt fotoalbum ligger lite bilder som jag tagit för jobbet och fler bilder följer snart.Kan också nämna att jag sedan 25 år tillbaka lever på Nya Zealand.Om ni har frågor om Pentax så kanske jag kan hjälpa.

Jag heter Désirée König och är intresserad av matlagning och bakning och att fotografera vad jag åstadkommer i köket. Behöver lära mig mycket om hur man bäst får till bra matbilder :) Nu fotar jag med en Canon G11 och min gamla kamera var en Samsung Digimax A5.Sedan snart 3 år bor jag i södra Dalarna.

Jag är novisen på det här forumet och heter Kristina. Jag har inte fotat särskilt länge, så jag har såå otroligt mycket kvar att lära. Men det är det som tjusningen med fotografering, det finns hela tiden mer att lära sig. Ska jag vara ärlig så är jag den typen av människa som tycker det är roligt att lära mig nya saker som intresserar mig. När jag väl kan en sak så är den inte lika skoj längre. Men med fotografering så blir man nog aldrig riktigt fullärd, inte jag i alla fall :)

Robban här som sliter med buggar och annan webkod när han inte jobbar eller sover. Fotat en del med analoga systemkameror under forntiden för att övergå till först en Kodak Z812 för ett par år sedan tills nu då jag sitter med en Canon 50D.Om inget fungerar på sajten så är det alltid mitt fel, ifall jag inte hunnit delegera skulden till Rolf. ;)Bor högt mitt imellan Luleå och Umeå.

I verkliga livet heter jag Mona och är bosatt i Göteborg. Foto har alltid varit något som funnits i mitt liv mer eller mindre. Min pappa och hans kompis hade egen fotolokal när jag var barn på den gamla svartvita tiden under 50 och 60-talet. Tyvärr tog jag inte tillvara hans kunskaper i ungdomsåren utan det är först på senare år jag på allvar börjat intressera mig för foto med systemkamera. Tidigare har jag enbart haft kompaktkameror. Min första kamera var en Instamatic som jag fick på min 10-årsdag på 60-talet. Jag har mycket kvar att lära, men jag tycker det är roligt att lära sig nya saker. Man blir aldrig fullärd. Min envishet och nyfikenhet är det som driver mig framåt. Jag är ägare till en Canon 7D och 5 olika canonobjektiv.Jag är också en hängiven surdegsbagare. Troligen kommer jag att plåga forumet med en och annan brödbild i framtiden.

Det hela började med att jag fick en kamera… Då jag är en kreativ person och alltid jobbat med bild, form och skapande fastnade jag fullständigt. Det är hur spännande som helst! Visst har jag alltid ägt en kamera, men inte någon som man kan bestämma över :))) Jag är som sagt ny på detta och det ger mej otroligt mycket att titta på andras bilder och läsa kommentarer till dessa. Jag hoppas att ni kommer att ha tålamod med mej i mina försök att utvecklas :)// Eva Lind

Hej Eva och välkommen hit! Här finns plats för alla oberoende av kunnande och erfarenhet. Tillsammans lär vi av varandra :)

Det hela började med att jag fick en kamera… Då jag är en kreativ person och alltid jobbat med bild, form och skapande fastnade jag fullständigt. Det är hur spännande som helst! Visst har jag alltid ägt en kamera, men inte någon som man kan bestämma över :))) Jag är som sagt ny på detta och det ger mej otroligt mycket att titta på andras bilder och läsa kommentarer till dessa. Jag hoppas att ni kommer att ha tålamod med mej i mina försök att utvecklas :)// Eva Lind
Hej Eva och välkommen. Det spelar ingen roll hur länge man har hållt på med fotografering. Man lär sig nya saker hela tiden och får inspiration från alla, proffs till nybörjare. Du har många fina foton som till exempel ditt foto med tistelfröet. Eddie

Hej!Mitt namn är Malin och jag bor nästan i mitten av Sverige, alltså Jämtland.Jag fotar väldigt mycket, jag fotar som t.ex porträtt, natur, djur osv. Det som är roligast att fota är nog porträtt. När jag inte fotar umgås jag oftast med nära och kära, läser och njuter av livet.Jag fotar med Nikon D5000 och D40:n ibland, och har två nikon objektiv! (har ett till men den ska säljas) :) Jag började fota med min första kamera för kanske 4 år sen med en liten gullig kompakt kamera som jag inte vet vad den heter och sen för 2 år sen köpte mamma och pappa D40:n till familjen och det var då jag verkligen förstog vad som var så fascinerande av foto och nu i år, den 9 juni köpte jag min alldeles egna system, D5000. Ja, det var lite om mig! :)

photographyy skrev:
Hej!Mitt namn är Malin och jag bor nästan i mitten av Sverige, alltså Jämtland.Jag fotar väldigt mycket, jag fotar som t.ex porträtt, natur, djur osv. Det som är roligast att fota är nog porträtt. När jag inte fotar umgås jag oftast med nära och kära, läser och njuter av livet.Jag fotar med Nikon D5000 och D40:n ibland, och har två nikon objektiv! (har ett till men den ska säljas) :) Jag började fota med min första kamera för kanske 4 år sen med en liten gullig kompakt kamera som jag inte vet vad den heter och sen för 2 år sen köpte mamma och pappa D40:n till familjen och det var då jag verkligen förstog vad som var så fascinerande av foto och nu i år, den 9 juni köpte jag min alldeles egna system, D5000. Ja, det var lite om mig! :)
Hej Malin! Vi har ju pratat lite redan i forumet, och du ska också känna dig varmt välkommen!

Hej, jag heter Mattias och bor i Stockholmstrakten.Började lite mer med fotograferande -97 när jag skaffade min Sony a100 inför en resa till Japan. Har sedan dess fyllt på med diverse objektiv från Minolta, Tamron, Samyang och Sony, jag är en samlare så e-bay besöks alldeles för ofta och jag har mer objektiv än jag behöver. Som tur är finns det många biliiga Minolta objektiv så ännu har jag inte hamnat på lyx-fällan.Andra intressen är bilar speciellt min Opel Commodore -75 som dock stått i garaget hela sommaren. Har även en 5 år gammal Labrador som min fru tränar apportering med och jag fördärvar genom att läta den tigga vid bordet./Mattias

[attachment=123]_MG_2192_redigerad-2.jpg[/attachment]Det här var ett trevligt initiativ!Jag heter Marie Gillander och bor strax utanför Borlänge i Dalarna. Började fotografera för ganska precis tre år sedan då jag köpte mig själv en systemkamera som fyrtioårs-present. Hade aldrig ägt någon tidigare så det var en ny värld som öppnande sig och nu kan jag inte tänka mig lämna hemmet utan att kameran är med.Lusläser allt jag kommer över inom kamerateknik och lär mig nya saker varje dag. Har naturen inpå husknuten och tillbringar den mesta tiden där om jag inte sitter framför datorn och jobbar eller surfar. Bilderna jag skapar är ofta gjorda i blå timmen,tidiga mornar eller sena kvällar med dis och dimma. Mörka, melankoliska och lite trollska med någon detalj som drar till sig ögat. Bryter ofta mot regelboken och komponerar helt enligt mitt eget tycke. Inte rädd för höga ISO´n eller långa slutartider och fotar i både färg och svart/vitt. Har köpt på mig alldeles för många Canonprylar men framför allt leker jag och har kul med mitt nyfunna intresse fotografering.:laugh:

Välkomna skall ni vara båda två, Mattias och Marie. Nu har ni ju hängt här ett tag så vi har ju hälsat innan men det är alltid trevligt när man skriver en kort presentation om sig själv.HAhaha, Mattias. Det där med att spoliera vovven känner jag igen från min egen ungdom och mina föräldras tröstlösa försök att fostra våra två Finska spetsar. Jag var väl sådär engagerad kan man säga.Marie, jag har sett en del av vad du kan prestera med din kamera både här i forumet och på Foto iFokus och jag kan ju utan att överdriva säga att jag gillar din fotografi mycket!

Hej mitt namn är Sofie jag är 19år. Jag har just blivit intresserad av fotografering.Jag har alltid gillat att ta kort men nu har jag verkligen blivit intresserad på riktigt :) Jag har just nu bara en kompaktkamera, men hoppas kunna få en riktig systemkamera med tiden.

Nu registrerade jag ju mig redan i juli, men har inte varit aktiv i forumet förrän först nu. Bättre sent än aldrig!Jag heter Mimmi. Är en ung dam som bor i Norrbotten. Har fotograferat sedan jag var i tolvårsåldern.Fotograferar för tillfället med en Nikon D50 och den har dugit bra för mig i nästan fyra år snart. Men det börjar bli dags för en uppgradering, så har planer på att införskaffa en D7000 någon gång efter jul. Ska bli fint. Är inte mycket för naturfoto, utan det är gatufoto med människor inblandade som gäller. Gillar spontana bilder. Helst ska människorna i bilden inte alls vara medvetna om att de blir fotograferade, blir bäst så. Inga formella porträtt och inga blombilder, alltså. Det var väl allt jag kom på såhär på rak arm som kan tänkas vara intressant. Är det något ni undrar är det bara att fråga. Är en sådan där som anser att det är ofantligt intressant att prata om sig själv.

Hej Mimmi och välkommen hit! Roligt att du gillar gatufoto, hoppas du kommer att visa oss några av dina bilder. Själv älskar jag gatufoto, men är urdålig på att ta dom. Är helt enkelt för feg.

Mycket välkommen till ett kul gäng med mycket talang/skryt B)Seriöst, alla är riktigt duktiga med sina kameror som hänger runt här.