Text Size

PM Box

Du är inte inloggad.

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

En liten runda i Ängelholm!
(1 är i forum nu) (1) Gäst
Berättelser från utflykter, händelser, event samt gemensamma bildtrådar passar här.
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: En liten runda i Ängelholm!

En liten runda i Ängelholm! 3 månader, 2 veckor sedan #18384

Idag skulle Ida på kalas på Järnvägsmuseét i Ängelholm. Sambon och jag passade på att äta thaimat och ta en liten runda i stan. Fick några broar med mig hem. Den gamla stålbron har en ganska rolig historia bakom sig som jag läste på järnvägsmuseét vid mitt förra besök. Det var en konflikt mellan en boende och hans hönor som gick på spåret och tågbolaget, därav namnet pyttebron.

På denna serie tar jag tacksamt emot kritik som kunde gjorts bättre och även om något har blivit bra

Kritisera gärna både själva bilden och framkallningen.....

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7. Denna skylt förklarar vad bilden ovan är....

8. Kvällens solnedgång på väg hem ifrån Ängelholm....
  • Cope
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
Väntar på sommaren!!!

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18806

Trevlig bildserie, ettan är aningen ljus tycker jag samt att din skugga är med. Sista är fin men för centrerad, i övrigt har jag inte så mycket att komma med.
  • Rolf
  • ( Admin )
  • NU ONLINE
  • Nikonist
Livet är för kort för att fotografera med ljussvaga gluggar.

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18810

Det var roligt att höra. Jag noterade också min skugga i första bilden. Betongbroen har jag ljusat upp lite undertill på vissa ställen som låg i skugga.

Solen stod på och lyste allt vad den kunde, kanske jag skulle underexponerat lite grann för att få ner ljusheten i bild 1.

Nä, nu måste jag jobba....
  • Cope
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
Väntar på sommaren!!!

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18811

Fotade du i raw hade du lätt kunnat dra ner exponeringen lite i CNX. Mer än så är det inte.
  • Rolf
  • ( Admin )
  • NU ONLINE
  • Nikonist

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18812

Ängelholm har jag varit i några gånger men kan inte påminna mig att jag sett någon av broarna. En trevlig bildserie från promenaden. Som Rolf säger tycker jag att ettan är för ljus, den ger ett blekt och intetsägande intryck för mig. Kanske lite mer kontrast och dragit ner exponeringen lite så hade den varit bra. Femman hade jag nog velat se på höjden. 2 eller 3 blir nog favoriterna, gillar isen i ån.
  • Martin
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
  • Glad amatörfotograf från södra Skåne.

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18816

Jag har nog aldrig varit inne i själva Ängelholm, möjligen kört igenom på väg söderut. Tycker det är kul att se bilder från platser där vi medlemmar bor.

Mina första tankar var att bilderna skulle vinna på lite mer "kurvdragning" så dom får lite mer kontrast och "tryck". Kanske också lite mer mättnad för att lyfta dem ytterligare. På nr 6 hade jag klonat bort grenarna uppe i hörnet. Nr 8 är en vacker solnedgång, men som redan sagts så är den för centrerad. Den skulle också behöva lite brustvätt. Sen har vi dom förhatliga ledningarna som finns överallt i tätbebyggda områden och som är svåra att undvika, och den vita vägstolpen som jag tycker förstör bildens helhetsintryck.

På det hela en trevlig dokumentär serie. Något som jag uppskattar
  • Monis
  • ( Admin )
  • NU ONLINE
  • Canon moderator
Har varit duktig och uppdaterat kamerans firmware!

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18817

Rolf skrev:
Fotade du i raw hade du lätt kunnat dra ner exponeringen lite i CNX. Mer än så är det inte.

Som amatör fotar jag alltid i Raw numera
  • Cope
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
Väntar på sommaren!!!

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18818

Martin skrev:
Ängelholm har jag varit i några gånger men kan inte påminna mig att jag sett någon av broarna. En trevlig bildserie från promenaden. Som Rolf säger tycker jag att ettan är för ljus, den ger ett blekt och intetsägande intryck för mig. Kanske lite mer kontrast och dragit ner exponeringen lite så hade den varit bra. Femman hade jag nog velat se på höjden. 2 eller 3 blir nog favoriterna, gillar isen i ån.

Tack, roligt att höra Martin. Jag tar till mig av dina tips angående bild 1, det känns bra att få hjälp och tips på vägen

Bild 5 på höjden var en intressant tanke, den slog aldig mig. Kommer jag dit igen framåt sommaren så ska jag ha den ideén med mig i bakhuvudet
  • Cope
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
Väntar på sommaren!!!

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18819

Monis skrev:
Jag har nog aldrig varit inne i själva Ängelholm, möjligen kört igenom på väg söderut. Tycker det är kul att se bilder från platser där vi medlemmar bor.

Mina första tankar var att bilderna skulle vinna på lite mer "kurvdragning" så dom får lite mer kontrast och "tryck". Kanske också lite mer mättnad för att lyfta dem ytterligare. På nr 6 hade jag klonat bort grenarna uppe i hörnet. Nr 8 är en vacker solnedgång, men som redan sagts så är den för centrerad. Den skulle också behöva lite brustvätt. Sen har vi dom förhatliga ledningarna som finns överallt i tätbebyggda områden och som är svåra att undvika, och den vita vägstolpen som jag tycker förstör bildens helhetsintryck.

På det hela en trevlig dokumentär serie. Något som jag uppskattar

Roligt att du uppskattade tråden Mona

Hmm, kurvdragning har jag nog bara provat en gång och jag fattade inte riktigt Jag vet inte om du menar s-kurva eller vad det heter men jag tror att du menar en sådan iaf

Dina andra tips tar jag givetvis också till mig även om jag inte har lärt mig att klona bort störande objekt. Förhoppningsvis lär även jag mig det så småningom
  • Cope
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
Väntar på sommaren!!!

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 4 veckor sedan #18820

Cope skrev:
Hmm, kurvdragning har jag nog bara provat en gång och jag fattade inte riktigt Jag vet inte om du menar s-kurva eller vad det heter men jag tror att du menar en sådan iaf
Precis en sån menar jag! Du kan också lägga på kontrast i CNX, men det vet jag inte hur man gör, men det vet du säkert själv Att klona är enkelt, i alla fall i PS eller Elements, som jag tror du har.
  • Monis
  • ( Admin )
  • NU ONLINE
  • Canon moderator
Har varit duktig och uppdaterat kamerans firmware!
Senast ändrad: 2 månader, 4 veckor sedan av Monis.

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 3 veckor sedan #18826

Monis skrev:
Cope skrev:
Precis en sån menar jag! Du kan också lägga på kontrast i CNX, men det vet jag inte hur man gör, men det vet du säkert själv Att klona är enkelt, i alla fall i PS eller Elements, som jag tror du har.

Jag tror nog att det går att fixa med s-kurvor i CNX också, det är nog bara jag som inte begriper riktigt hur det funkar Kontrasten fixar jag, den är lätt

Om du har lust en dag så kanske vi kan ta en kloningskurs i PS eller PSE

Det är nog en mkt användbar funktion...
  • Cope
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
Väntar på sommaren!!!

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 3 veckor sedan #18828

Kurvor i CNX har du under snabbfix, du kan inte ha missat dom!'
Bara sätta i gång och spaka, jag tror en liten guide finns i någon av de filmer om CNX jag gett dig länk till vid något tillfälle.
  • Rolf
  • ( Admin )
  • NU ONLINE
  • Nikonist

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 3 veckor sedan #18834

Helt rätt Rolf, dom ligger där. Och eftersom det är jag som inte begriper mig på dom så ska jag leta upp en guide. Jag har sett det vid något tillfälle. Sist jag drog i en kurva blev det mest skit, det är lättare med spakar
  • Cope
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
Väntar på sommaren!!!

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 3 veckor sedan #18838

En "S" kurva för att förstärka kontrasterna gör ofta ett mycket bättre jobb än reglaget för just kontrast.

Ta tag i kurvverktyget nästan högst upp i högra hörnet, inte ända uppe i hörnet, men nästan. Där påverkar du högdagern. Dra den försiktigt uppåt men inte så mycket att de ljusaste partierna blir utfrätta.

Gör samma sak nere i vänstra hörnet men dra neråt, det är lågdagrarna då påverkar där. Klicka i och ur förhandsvisningen för att kontrollera resultatet.
  • Rolf
  • ( Admin )
  • NU ONLINE
  • Nikonist
Följande användare sa Tack så mycket: Cope

Re: En liten runda i Ängelholm! 2 månader, 3 veckor sedan #18839

Tack, det ska jag testa. Senast jag provade en s-kurva så har jag för mig att man kunde sätta en markering på på själva kurvan där den skulle böjas. Men jag ska prova ditt förslag istället för att se om det känns bekvämare.
  • Cope
  • ( Användare )
  • Platinum Boarder
Väntar på sommaren!!!
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid det tog att skapa denna sida: 1.08 sekunder